Denna text är äldre än 11 år och kan innehålla inaktuell information.

Samråd om utbyggnaden av SFR

Alternativa transportvägar och buller. Det var två av ämnena som kom upp när SKB höll sitt andra samråd i Östhammar om utbyggnaden av Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR).

Det är ett år sedan som SKB senast kallade till samråd med allmänheten om utbyggnaden av SFR. Då var mycket i den slutliga utformningen ännu inte klart. I dag har arbetet hunnit längre och planerna är mer detaljerade.

Bland annat vet SKB nu att utbyggnaden ska ligga på 120 meters djup i stället för som tidigare på 60 meters djup.

– I början skissade vi på att lägga de nya bergssalarna på samma djup som befintligt SFR. Men när vi analyserade våra undersökningar av berget såg vi att det var torrare om vi gick djupare, berättade projektledaren Peter Larsson på samrådet.

Ny tunnel

Den nya utbyggda delen av SFR behövs framför allt för att ta hand om rivningsavfallet från Sveriges kärntekniska anläggningar.

Först i tur att rivas står Barsebäck. En utmaning i planeringen för anläggningen har varit storleken på de hela reaktortankar som ska tas om hand.

– De befintliga tunnlarna är för trånga för att få ner reaktortankarna, som mäter tjugo gånger nio meter. Därför behöver vi bygga ytterligare en tunnel, sa Peter Larsson och förklarade att den nya tunneln kommer att bli 1,7 km lång och få en lite annan dragning än i tidigare skisser.

Transporter med pråm

Flera frågor från åhörarna handlade om transporter och buller. Pia Ottosson från SKB förklarade att man fortfarande undersöker möjligheten att transportera bort en del av bergmassorna med pråm och att SKB kommer att ansöka om att få fylla igen en av havsvikarna vid Stora Asphällan.

– Det skulle minska trafiken betydligt, sa hon och förklarade att flest transporter räknar man med 2017–2019 men att SFR:s del av den totala trafiken endast är cirka 10 procent.

Tidsbrist

Publiken efterlyste också fler samråd och möjlighet att ha synpunkter även på de utredningar som ännu inte är klara.

– Vi kommer att ha ett samråd till efter sommaren, lovade Pia Ottosson.

SKB måste lämna in sin ansökan till myndigheterna senast 2013 för att kunna börja bygga 2017. Först 2023 kan det nya förvaret vara klart att tas i drift.

Nyheter

SKB gästar teknikskola i Hultsfred när nya lokaler invigs
2023 skänkte SKB sin staplingsrobot till Additivt Teknikcenter i Hultsfred. Staplingsroboten får nu nytt liv i teknikskolans nya lokaler.

Publicerad: 28 mars 2024

SKB:s Benjamin Rönne-Petersen utsedd till expert i regeringens utredning om ny kärnkraft
I början av mars meddelade Klimat- och näringslivsdepartementet att experterna som ska stödja utredningen ”Ny kärnkraft i Sverige – ett andra steg” var utsedda. Bland experterna fanns SKB:s bolagsjurist Benjamin Rönne-Petersen som ska bidra med sina erfarenheter i utredningsarbetet. Leder utredninge…

Publicerad: 14 mars 2024

Byggstart för SKB:s geologibyggnad – ett grönt centrum på Forsmarkshalvön
Idag tas det första spadtaget för SKB:s nya geologibyggnad. Byggnaden kommer att vara ett centrum för insamling och utvärdering av data från olika undersökningar och ska stå klar våren 2025.

Publicerad: 1 mars 2024

Processtekniker på Clab vill ha fler kollegor
Att arbeta som processtekniker hos SKB handlar inte bara om att arbeta ute i anläggningen, det innebär också att övervaka och styra processer från kontrollrummet. Möt Kasper Holmgren och Dennis Österlund, två av SKB:s processtekniker, som ser till att mellanlagret för Sveriges använda kärnbränsle fu…

Publicerad: 16 februari 2024

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besöker SKB:s anläggningar i Oskarshamn
Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under tisdagen SKB:s anläggningar i Oskarshamn.

Publicerad: 13 februari 2024

Publicerad: 29 november 2012