På den här sidan hittar du information om vilka kompetensområden vi söker, hur det går till att söka arbete hos SKB och andra vanliga frågor.

Olika kompetensområden

SKB har, och kommer att ha behov av kompetenser inom en rad olika områden, till exempel:

  • bygg, betong och berg
  • geologi och kemi
  • projektledning
  • konstruktion
  • drift och underhåll
  • säkerhet

Vi arbetar tillsammans

För att vara framgångsrika i vårt uppdrag måste vi samarbeta. Vi arbetar i stor utsträckning i brett sammansatta arbetsgrupper. Det skapar förutsättningar för att lära sig mycket inom sitt eget område, men också möjligheten att kompetensutvecklas inom andra områden än sitt eget.

Många av våra medarbetare ingår även i olika branschgemensamma nätverk, vilket också medverkar till möjligheterna att ständigt kunna bidra och utvecklas inom sin yrkesroll.

Brett internationellt arbete

Vi samarbetar med svenska och internationella experter, forskare och systerorganisationer, vilket ger ett viktigt bidrag till vårt kärnavfallsprogram. SKB erbjuder sitt kunnande internationellt genom dotterbolaget SKB International AB.

Framtida anställningar kommer främst att ske i Oskarshamns och Östhammars kommuner.

Eftersom SKB ingår i Vattenfallkoncernen finns goda karriärmöjligheter inom en stor dynamisk organisation.

Vanliga frågor

Hur söker jag arbete inom SKB?

Vi samarbetar i våra rekryteringsprocesser med Human Resources Services inom Vattenfall. En tjänst hos SKB söks därmed genom Vattenfalls rekryteringssystem.

Därför kommer du att länkas till ett ansökningsformulär på Vattenfalls webbplats (”Jobba hos oss ”) när du söker en tjänst hos SKB.

Under rekryteringsprocessen är det därför en rekryterare från Vattenfall som har kontakt med såväl sökande som rekryterande chef.

Hur får jag reda på vilka tjänster som annonseras ut?

Är du intresserad av att arbeta inom SKB, besök regelbundet vår webbplats. Här annonserar vi alla våra lediga jobb. Hitta det jobb som passar dig och sök via vårt onlineformulär.

Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot några allmänna intresseanmälningar.

Hur vet jag att SKB tagit emot min ansökan?

Så snart du skickat in din ansökan mejlar vi en bekräftelse att vi tagit emot din ansökan.

Vilka dokument ska jag skicka med i min ansökan?

Vi vill att du skriver ett personligt brev på cirka en A4-sida och bifogar ett fullständigt cv.

Vad händer när min ansökan kommit fram?

Efter vår interna urvalsprocess, kontaktar vi de sökande som bäst matchar vår kravprofil och bokar möte för en personlig intervju.

Urvalsarbetet brukar ta mellan en och tre veckor. Hela rekryteringsprocessen, från annonsering till dess att en tjänst är tillsatt, tar ungefär tre månader.

Om du inte kommit ifråga för tjänsten du sökt, får du så fort som möjligt besked från oss, allra senast i samband med att processen avslutas.

Hur gör jag om jag vill skriva mitt examensarbete hos er?

Ansökan för ett examensarbete gör du via mejl till: student@skb.se. Bifoga ett personligt brev och ditt cv när du ansöker. För att göra exjobb på SKB måste du genomgå en säkerhetsprövning. Det kan ta upp till 12 veckor. Därför är det viktigt att du är ute i god tid.

Behöver jag vara svensk medborgare för att kunna arbeta inom SKB?

Nej, det finns inte något krav på svenskt medborgarskap. SKB är dock en del av Sveriges kritiska infrastruktur, och därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade.

Är tjänsten du sökt säkerhetsklassad, kommer en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen att genomföras innan du blir anställd.

Senast granskad: 20 april 2020